Johan Borups Højskole, Frederiksholms Kanal 24, 1220 København K

Årskongres: En ny dansk kunsthistorie?

Årskongres: En ny dansk kunsthistorie?

En ny dansk kunsthistorie?

Hvordan kan en dansk kunsthistorie se ud i dag? Det er over 30 år siden, der sidste gang udkom en samlet dansk kunsthistorie. Både kunsthistoriefaget og dansk kunst har sidenhen gennemgået radikale udviklinger, hvis perspektiver bør formidles for alle med interesse i dansk kunst.

Nye indsigter fra bevidstheden om forskellige identiteter og kulturelle komplekser (som igennem feminisme og postkoloniale positioner) rejser kravet om en nytænkning af kunsthistoriens opmærksomhed og blinde vinkler. Mere overordnet er der også nye forståelser fra teknisk kunsthistorie, geografiske relationer og forbindelser til samfund og natur igennem historien. Og helt specifikt savner man i tidligere kunsthistorier en gennemgang af væsentlige faktorer som kunstkritikken i Danmark, kunsthistoriefaget i Danmark, kunstneruddannelsernes historie, foruden kunstudstillingerne, kunsthandlens og museernes historie. Forholdet til design, kunsthåndværk og arkitektur og kunst i det offentlige rum har heller ikke været tilstrækkeligt omfattet i eksisterende kunsthistorier, ligesom der er spørgsmål om dansk kunsts omfang i tid, rum og form.

For at initiere drøftelsen af, hvordan en ny dansk kunsthistorie kan tænkes og skrives, afholder vi en konference i regi af Dansk Kunsthistoriker Forening i forbindelse med foreningens årskongres og i samarbejde med AICA Danmark – Foreningen af Danske Kunstkritikere. Konferencen er støttet af Ny Carlsbergfondet. Konferencen er tænkt som en debat om danske kunsthistorier og oversigtsværker som dannelse i dag med oplæg af forskellige forskere, kritikere, arkivarer og museumsfolk.

Konferencen er organiseret af Susanne Bruhn, Karen Westphal Eriksen, Kristian Handberg, Signe Havsteen, Rasmus Kjærboe, Jens Tang Kristensen, Peter S. Meyer og Martin Søberg.

FOR TILMELDING – TRYK HER

Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 15. februar. Pris: 99 kr. samt gebyr. Frokost er inkluderet i prisen. Frokosten er vegetar-venlig. Ønskes vegansk, gluten- eller laktosefri kost, kontakt da venligst arrangørerne.

Efter konferencen afholdes Dansk Kunsthistoriker Forenings generalforsamling. Indkaldelsen er vedhæftet denne mail. Deltagelse i generalforsamlingen er begrænset til foreningens medlemmer, kræver ingen forudgående tilmelding og er gratis.

 

PROGRAM

09.30 Kaffe og registrering

10.00 Velkomst. Martin Søberg, formand, Dansk Kunsthistoriker Forening

10.05 Introduktion. Peter S. Meyer, kunsthistoriker mag.art., tidl. direktør for div. kunstmuseer

Baggrundsindlæg

Chair: Rasmus Kjærboe, museumsinspektør, Den Hirschsprungske Samling, og næstformand, Dansk Kunsthistoriker Forening

10.10 En dansk kunsthistorie – mest historisk set. Refleksioner over et krævende udgivelsesprojekt. Peter Michael Hornung, kunstanmelder, Politiken

10.35 Den farlige biografi – en metodisk refleksion fra et museologisk perspektiv. Ane Hejlskov Larsen, professor, Aarhus Universitet

11.00 Pause

11.15 Mens vi venter – SMK’s nye kunsthistorier. Peter Nørgaard Larsen, overinspektør, Statens Museum for Kunst

11.40 Nye historier om dansk design og kunsthåndværk. Anders V. Munch, professor, SDU Designkulturstudier

12.05 Frokost

Korte indlæg

Chair: Kristian Handberg, adjunkt, Københavns Universitet, og formand, AICA Danmark

13.00

Jens Juel som eksponent for et helhedssyn på 1700-tallets kunst. Anna Schram Vejlby, direktør, Fuglsang Kunstmuseum

Fondens perspektiv. Dina Vester Feilberg, kunstchef, Bikubenfonden

Arkitekturens historie i en planetær tidsalder. Henrik Oxvig, lektor, Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering

Den oversete hippie-kunst. Jens Tang Kristensen, museumsinspektør, Museum Sønderjylland

Ernest Mancoba: Sydafrikansk, britisk, statsløs, fransk – og dansk? Karen Westphal Eriksen, projektforsker, Statens Museum for Kunst

Om at skrive kvindelige kunstnere ind i kunsthistorien. Lene Bøgh Rønberg, kurator og projektforsker, Den Hirschsprungske Samling

AI i dansk kunst: værknært tema, praktisk redskab, kunsthistorisk metode. Lotte Philipsen, lektor, Aarhus Universitet

Nye flasker til gammel vin: 1500-1600-tallets kunsthistorie i Danmark. Maria Fabricius Hansen, professor,  Københavns Universitet

At skrive grænseløsnende kunsthistorier. Mathias Danbolt, professor, Københavns Universitet

Kirkerummet som materielt dannelsesrum. Mette Berndsen, ph.d.-studerende, Danmarks Pædagogiske Universitet

Kunsthistorie i praksis. Mikkel Bogh, professor, Københavns Universitet

Arkitekturhistorie mellem det epokale og det tværepokale, mellem det generelle og det specifikke. Peter Thule Kristensen, professor, Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering

Anna Thommesens stumme tæpper. Philip Pihl, freelance

Den queer guldalder. Rasmus Kjærboe, museumsinspektør, Den Hirschsprungske Samling, og næstformand, Dansk Kunsthistoriker Forening

At krydse grænser – mellem en grønlandsk og en dansk kunsthistorie. Stine Lundberg Hansen, kunstkritiker

Udvidede og mere mangfoldige arkitekturhistorier. Svava Riesto, lektor, Københavns Universitet

Hamskifte og ormeslyng i Skandinavien – om selvstændiggørelsen af billedsproget i germansk jernalder og vikingetid. Teresa Østergaard Pedersen, samlings- og forskningsinspektør, Holstebro Kunstmuseum

Kunst(nerbogs)historier. Thomas Hvid Kromann, seniorforsker, Det Kgl. Bibliotek

15.00 Pause

15.20 Debat. Moderator: Kristian Handberg, adjunkt, Københavns Universitet, og formand, AICA Danmark

16.00 Generalforsamling i Dansk Kunsthistoriker Forening

 

Illustration: C.W. Eckersberg, Christian VIII med følge overværer på sit dampskib ”Ægir” den 2. maj 1843 manøvreringen af en eskadre på Københavns ydre red, 1844. Detalje. SMK. Public Domain.

Johan Borups Højskole, Frederiksholms Kanal 24, 1220 København K
17. februar 2024
09:30