Aflyst: UDSTILLINGSBESØG

Arrangementet er desværre aflyst

To udstillingsbesøg

Allan Otte, Lundbye Remake (Remastered), 2020. Privateje. 91,3 x 109,5 cm. akryl på plade. Foto af Torben Eskerod

Billedbyggeren Georg Jacobsen og den konstruktive kunst

Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte

Søndag den 5. september 2021. Kl. 11.15
Fuglsang Kunstmuseum, Nystedvej 71, 4891 Toreby L

 

Max. 25 deltagere. Tilmelding senest 30. august 2021
Se mere på museets website: www.fuglsangkunstmuseum.dk

 

Denne sensommer byder på to aktuelle udstillinger, der begge vises på Fuglsang Kunstmuseum. Udstillingen Billedbyggeren. Georg Jacobsen og den konstruktive kunst tager os tilbage til 1920’ernes Paris, hvor internationale venskaber og kunstnerfælleskaber dyrkes bl.a. i den mexicanske kunstner Diego Riveras lejlighed på Montparnasse. Her mødtes Georg Jacobsen og hans danske kollega billedhuggeren Adam Fischer med svenske, russiske, brasilianske og norske kunstnere for at dyrke idolet Paul Cézanne og deres fælles interesse for at analysere kunstværker fra middelalder og renæssancen. I midten af 1930’erne blev Georg Jacobsen ansat på Statens Kunstakademi i Oslo og kom her til at påvirke en ny generation af nordiske kunstnere med sine teorier om ’billedbygning’ og udsmykninger i det offentlige rum.

Georg Jacobsen, Nature Morte (Au panier des carottes), 1921. Ribe Kunstmuseum

Også i udstillingen Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte finder der et opgør sted. Her er det den internationalt anerkendte samtidskunstner Allan Otte, der gør op med 1800-tallets nationalromantiske landskab. Det ”typiske” danske landskab, som i 1830’erne og 1840’erne blev dyrket og fejret af C. W. Eckersberg og hans elever. Som bekendt er der langt fra disse solbeskinnede, idylliske skildringer til Allan Ottes meget direkte fortolkning af landbruget i det 21. århundrede med fokus på produktionslandskabet, døde grise og kæmpemaskiner, der bearbejder markerne. Men samtidig ligger der en indirekte reference tilbage i tiden i Allan Ottes karakteristiske malemåde, der er lige så møjsommelig og tidskrævende som guldaldermalernes maleteknik var det.

Det er museets direktør Anna Schram Vejlby, der introducerer udstillingerne.